Oštarska Karmelska bratovština na jednodnevnoj duhovnoj obnovi u pripremi za Veliku Gospu
19.07.2011. Gospa Karmelska štuje se u svih pet dekanata naše G-S biskupije: u senjskoj katedrali kao Gospa Ribarska, u Kutarevu i Smiljanu kao zaštitnica župe, u slunjskoj okolici na Glavici, a u Ogulinskom kraju u najsjevernijoj biskupijskoj župi Lipa te kroz Karmelsku bratovštinu Sv. Škapulara. Karmelski red osobito je poznat po velikom štovanju Blažene Djevice Marije. Uz otvorene redovničke samostane, postoje muški i ženski samostani koji žive klauzuru. Bogatstvo redovničke duhovnosti
prošireno je i na vjernike koji “žive u svijetu” te postoji treći karmelski red i karmelska bratovština Sv. Škapulara za osobe koje se u svojoj svakidašnjici žele napajati karmelskom duhovnošću. Sluga Božji o. Gerard Stantić ističe kako je “škapular najukusnije ruho jer je od Majke darovano, koje krasi dušu, i pomaže joj da bude rumena, tj. puna ljubavi, plava tj, pokorna, zelena tj. puna nade i pouzdanja.”
Škapular je dio kratke redovničke odjeće, bez rukava, otvoren s obje
strane, koji je osim ramena pokrivao sprijeda prsa, a straga leđa.
Škapular – latinski naziva za ramena “scapulae”, jer se nosi preko
ramena. Ima tri značenja: redovničko, kristološko i marijansko.
Redovničko značenje – kod benediktinaca škapular služi pri težačkim
poslovima radi zaštite habita. Škapulatr bijele boje imaju
dominikanci, crne boje serviti, a smeđe boje karmelićani. Tako je kao
sastavni dio odijela mnogobrojnih monaha i redovnika postao i općeniti
znak za Bogu posvećeni život.
Kristološko značenje – kao križ Isusova učenika koji treba danomice
uzimati i ići za Učiteljem, i kao jaram Kristov. Isus kaže: “Tko ne
nosi svoga križa i ne ide za mnom, ne može biti moj učenik” (Lk
14,26). I u Mt 11,29-30: “Uzmite jaram moj na sebe, učite se od mene
jer sam krotka i ponizna srca i naći ćete spokoj dušama svojim.
Uistinu, jaram je moj sladak i breme moje lako.” Redovnici su taj
Kristov jaram konkretizirali u zavjetu poslušnosti: podlažući se
redovničkim zakonima podložni su volji Božjoj, po uzoru na Krista,
čiji je sav zemaljski život bio podložnost volji Očevoj. Vanjski znak
tog unutarnjeg stava je škapular – poput jarma na ramenima.
Marijansko značenje – znak pripadnosti Mariji i zalog njene zaštite
(Marijin patronat) želeći vlastiti život posveti služenju Kristu i
Mariji. Škapulari s marijanskim značenjem odobreni od Crkve s posebnim
milostima: crni škapular – Gospe Žalosne od servita; bijeli škapular
– Majke milosrđa od mercedara; Majke dobrog savjeta od
augustinijanaca; Bezgrešnog Srca Marijina od klaretinijanaca;
svijetloplavi škapular od teutinaca; smeđi škapular od karmelićana
koji je u Dekretu kongregacije za oproste od 27. travnja 1887. – u
jednom od višestoljetnog niza odobrenja od Svete Stolice – nazvan kao
Škapular, s velikim “Š”, tj. kao marijanski škapular u punom smislu te
riječi, jer se drži u praksi najstarijim, najraširenijim i
najčašćenijim.
Dolaskom karmelićana u svetište Gospe od Čudesa u Oštarije, javlja se
u Ogulinskom kraju veća zainteresiranost za karmelsku duhovnost. Prvi
primljeni škapulari i ulaženje u Karmelsku bratovštinu je na Sv.
Katarinu Aleksandrijsku, 25. studnoga 2007. godine u župi Sv. Jurja u
Zagorju. Župnik dr. Željko Blagus, i sam napajan na karmelskoj
duhovnosti, podijelio je škapular i primio u Bratovštinu sedmero
članova, vjernika iz župe Zagorje i Ogulina. Na Sv. Ivana od Križe,
14. prosinca 2007. godine, od karmelićanina o. Mate Miloša, župnika
oštarskog i čuvara Svetišta škapular je primilo i u bratovštinu
stupilo dvadeset novih članova iz Oštarije, Ogulina i Zagorja. Na
Svijećnicu 2008. godine od o. Mate Miloša u Svetištu škapular prima i
u Bratovštinu ulazi osam novih članova iz Oštarija, Zagorja i Ogulina.
Uoči Sv. Ilije, proroka, 19. srpnja 2008. u subotu, na dan posvećen BD
Mariji u Svetištu škapular prima i u Bratovštinu stupa sedamnaest
članova iz Oštarija, Josipdola, Saborskog, Ogulina i Zagorja. Time
Bratovština broji preko pedeset članova. Na Gospu Karmelsku, 16.
srpnja 2009. u Svetištu je upriličena podjela škapulara te o. Dario
Tokić, zamjenik župnika u Bratovština prima dvije osobe iz župe
Josipdol. Na svetkovinu Bezgrješne, 8. prosinca 2009. godine o. Ivan
Podgorelec, župnik i čuvar svetišta škapular podjeljuje trima osobama
iz Plaškog. Na Veliku Gospu 2010. godine o. Ivan Podgorelec u
Bratovštinu prima pet novih članova iz Josipdola, Plaškog i Ogulina.
Bratovština je do odlaska karmelićana iz Svetišta brojila 63 člana.
Jednodnevna duhovna obnova prva takve vrste za članove Karmelske
bratovštine Sv. Škapulara započela je u jutranjim satima molitvom
jutarnjih pohvala iz časoslova i razmatranjem. Prvi dio završio je
molitvom srednjeg časa. Naglašavajući važnost nastavka duhovne
izgradnje i osobne posvete upoznao je četrdesetak prisutnih članova s
bogatstvom karmelske duhovnosti crpljene iz lika BD Marije. Nakon
zajedničkog ručka u Župnom domu i popodnevnog vremena ispunjenog
promišljanjem i osobnom molitvom, nastavak je bio s molitvom večernje,
raznatranjem i krunicom.
Na kraju cjelodnevne duhovne obnove na Gospu Karmelsku u subotu, 16.
srpnja 2011. godine susret završava misnim slavljem koje je vodio o.
Mate Miloš, karmelićanin iz zagrebačkih Remeta i postulator za
proglašenje blaženikom sluge Božjega oca Gerarda, te podjeljuje devet
škapulara i time Bratovština broji ukupno sedamdeset i dvoje članova
iz sedam župa Ogulinskog kraja: Zagorja, Ogulina, Oštarija, Josipdola,
Cerovnika, Plaškog i Saborskog. Biblijsko slanje sedamdesetdvojice ima
svoju simboliku i u ovoj Karmelskoj bratovštini, prvoj i jedinoj takve
vrste duhovnosti u našoj G-S biskupiji. Ovaj susret priprema je za
proslavu svetkovine Velike Gospe. Oštarsko Svetište organizira
trodnevnicu od 12. do 14. kolovoza koju će voditi prof. Dr. Tomislav
Ivančić.
pop Antun Luketić,
župnik i čuvar Svetišta